Thursday 4 October 2007

Käre lingvister, finns det någon logik?

Bläddrade i min engelska ordbok i jakt på nåt ord på 'k'. Precis innan jag slog igen min bibel lade jag märke till att kremla (en sorts svamp) heter russula på engelska. Nu undrar jag, är det bara utav en slump som Rysslands (notera, RUSsia) maktcentrum (och presidentens bostad) heter KREML? Kreml betyder tydligen även borg eller befäst stadsdel på ryska, men sen då. Finns det någon logisk förklaring i lingvistiken? Sug på den ni... och låt mig genast veta hur karamellen smakar!

2 comments:

TYRA Hallsénius Lindhe said...

Det kan inte vara en slump...jag skall klura lite...intressant/kram

Anonymous said...

de latinska namnet på kremlor är Russula.

"The generic name is derived from the Latin word russus, meaning red; many of the mushrooms in the Russula genus have a red pileus (cap)." från http://www.sierrapotomac.org/W_Needham/Russula_110222R.htm