Wednesday 24 October 2007

En variant av perfektion helt i min smak!

Såg ett underbart matlagningsprogram igår som heter "In Search of Perfection: Heston Blumenthal". Jag har känt till Blumenthal - en beryktad 'kulinarisk alkemist' som håller hårt i sina två Michelin stjärnor - i ett par år nu sedan jag för två år sedan i en konstkurs fick i uppdrag att skapa ett restaurang koncept under titeln Lab. I den här tv-serien är Blumenthal på jakt jorden runt för den perfekta versionen av en rad vardagliga rätter.

Igår var det hamburgarens tur. Seriöst, grabben utför så väl laboratorie-tester som smakprovningar för att uppnå perfektion. Bland annat måste burgaren vara designad så att man inte ser ut som alla slabbmajor på 'donken' där innehållet väller ut och man tar på tok för stora tuggor. Således måste köttfärsen malas på ett speciellt vis och brödet vara av rätt tjocklek och konsistens (den runda formen bevisades dock vara den optimala). Och, kanske viktigast utav allt, istället för att ersätta traditionella ingredienser ser han bara till att de är utav hög kvalitet. Hemgjord fyrkantig "processed cheese" or ketchup!? Resultatet såg oerhört gott ut... Det femtio-fem punkter långa receptet hindrar mig dess värre från att prova själv här hemma.

2 comments:

TYRA Hallsénius Lindhe said...

Det där är vad jag kallar 'slow food!' Jag som älskar en välgjord hamburgare!/ Kram

Anonymous said...

jag har lyckats komma fram till att det är ett under att vi är släkt.... det mest avancerade jag lagat de senaste 2 månaderna är pannkakor å innan det bodde jag ju på resturang så då fick jag maten lagad... kan allt detta bero på att jag helt enkelt är lat? ha det bäst.