Sunday 14 October 2007

En gyllene helg i Oktober

Jag har äntligen återgått till min gamla vana att spendera helgen i köket. Igår lagade jag morotsoppa som många kommit att älska efter att de först rynkat på näsan av blotta tanken på sönderkokta morötter. Men det är en helt annan kulinarisk femma att koka ihop hackad lök, morötter och en gul paprika för att sedan hälla ner nån deciliter matlagningsgrädde och en pressad vitlök! Det godaste utav allt är nog ändå näven riven parmesan och den färska basilikan som strös över den färgglada skålen till sist. Underbart! Jag "råkade" sedan tappa en klick Boursin och kvällen var fulländad... Russel Crowe, eller John Nash, blev min middagsgäst eftersom "A Beautiful Mind" gick på tv i rättan tid.

När jag äntligen kom ur sängen imorse fann jag till min stora glädje den skål med blötlagda kikärter som guldfisken i mig helt glömt bort. Några timmar senare kunde jag således avnjuta resterna från gårdagens soppa och hemgjord "red pepper hummus" på grovt bröd. Att göra sin egen hummus är både ett billigare och godare alternativ. I dagens variant hade jag i följande:

kikärter
hackad färsk persilja och basilika
en ångkokt röd paprika
två vitlöksklyftor
citronsaft
havssalt
chilipulver
olivolja
lite vatten

Jag mixade ihop allt med stavmixern. Inte förns sista trycket på knappen lyckades jag få hummus på mitt vita linne och det nyskrubbade köket! Jag rekommenderar att lägga lite av kikärterna åt sidan - det är hur gått som helst att äta med flingsalt på istället för chips till drinken!

Smaklig helg till Er alla! Skriv gärna en kommentar!

3 comments:

TYRA Hallsénius Lindhe said...

Red pepper hummus sounds delicious! Måste prova! Jag fick en helstekt röding med bladspenat och smörfräst mandel....mmmmumsfillebaba
Idag har Hubbe o jag lekt 'parkförvaltningen' lövblås, krattor till och med varit uppe på taket...i morgon skall jag angripa Tyras Trädgård och ta upp alla dahlier etc.

Anonymous said...

http://www.ragazze.se/2007/10/11/snabba-ryck-pa-vapiano/

Där ska vi gå och äta!

Anonymous said...

Oh la la har du varit igång med stavmixern! Det lät jättegott... Jag har laddadt hela veckan för att ha en helg i köket. Får se vad jag åstadkommer.

kram kram