Monday 17 September 2007

Det tar aldrig bara två timmar...

Jag njuter av att vara på ett säkert avstånd från England ett par veckor, eftersom jag äntligen är åter i landet med den friska luften, de smått osociala människorna, godaste kranvattnet, härligaste årstiderna... Sverige är ju även Carl von Linnés hemland och i år firar vi the Flower King's 300 års jubileum. På väg upp till landstället i Åkerby stannade jag och min trädgårdsentusiast till mamma till vid Uppsala Botaniska Trädgård. Jag följde villigt med runt bland rabatter och utställningar eftersom jag just blivit matad med en bit Prinsesstårta vid Konditori Fågelsången - ett utav de många "måste-äta" medan jag besöker Sverige! Linné var Uppsala Universitets kanske mest berömda professor och det har firats i år med färgsprakande pompa och ståt. Jag vet inte vem de anlitat som Art Director över jubileet men jag tycker att insatsen är värd en stor applåd! Medan jag njöt utav affischerna vid ingången till orangeriet, botaniserade mamma bland de många grönsaker som visades i utställningen 'Botan Skördar'. Den som tror att det bara finns en sorts aubergin får gå hem och plugga lite - den biologiska mångfalden har sannerligen mycket mer att erbjuda!



Efter knappt två timmar bland blommor och blader fortsatte vi vår resa upp mot Åkerby. Ytterligare ett par timmar senare rullade vi in på parkeringen. Jag hann nämligen också med att inhandla årets höstkollektion på Gränby Köpcentrum. Stövlar, cape, två västar, tröjor, kjol, byxor, vantar... så himla effektiv! Nu är jag redo för hösten big time.

1 comment:

Anonymous said...

Äntligen ett efterlängtat inlägg. Fint collage babe och ser fram emot modevisning!